دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

×

هشدار

JUser: :_بارگذاری :نمی توان کاربر را با این شناسه بارگذاری کرد: 889

با استقرار دولت دوازدهم و زدن بانگ تغییرات در مدیریت ارشد استانها در دولت دوازدهم استان لرستان هم با رفتن بازوند و آمدن خادمی این رنگ وبوی جابجایی را به خود دید و بارفتن بازوند با هر کارنامه ی به کرمانشاه و آمدن خادمی به لرستان باید شاهد تغییرات گسترده مدیریتی در روز های آتی در استان باشیم .
برخی دوستان مجمع نمایندگان استان در صدارت بازوند در لرستان با جنگ و جدال های بسیار با استاندار برای به کرسی نشاندن ایده و تفکر خود در استان بارها در رسانه ها و فضای مجازی فضای استان را ملتهب و متشنج کرده و بین قوه مجریه و مقننه در استان نه تنها وحدت و همدلی وجود نداشت بلکه تنش و جدال های ان چنانی بر عدم توسعه استان و رسیدن استان به شرایط مطلوب صحه گذاشت البته قضاوت در ارتباط با جدال ها با مردم ولی این اختلاف های عاری از توسعه به شدت در اواخر دولت اول روحانی فضای استان را ملتهب و چندش آور کرد .
با رفتن بازوند و حضور خادمی در استان چنین به نظر می رسد خادمی با توجه به سیاست جدید وزارت کشور مبنی با تعامل با مجمع نمایندگان استان بتواند برای رسیدن به هدف مهم خود در لرستان که ایجاد فضایی آرام برای رسیدن به توسعه پایدار به هدف خود برسد.
البته مجمع نمایندگان استان هم با توجه به کارنامه خوب خادمی در کهکیلویه و بویر احمد و اخلاق مداری وی تعامل نسبی بیشتری با وی در کلیه امور استان برای رسیدن به شرایط مطلوب و کاهش معضلات عدیده استان از قبیل بیکاری مزمن ،احیای صنایع تعطیل و نیمه تعطیل،اشتغال پایدار ،تولید و.....قطعلا می توانند داشته باشند .
از اينها مهمتر اما بحث اتحاد و يكپارچگي نمايندگان استان و پيگيري جدي مطالبات مردم در قالب مجمع نمایندگان است.
وباید از نفوذ سیاسی ،قدرت لابی گری وتعامل نمایندگانی در کمیسیون های مختلف  با توجه به تجربه،قدرت تعامل ،هوش بالای سیاسی وعقلانیت بالا برای توسعه استان بهره کافی را ببریم .  
وحدت از بایسته های رفتاری است که همواره بر اثرات و مواهب آن تاکید شده و یکی از حلقه های مفقوده استان لرستان  در سالهای گذشته بوده است. حال رسیدن نمایندگان به پراکنده ترین اعضا در میان مسئولان استان جای امیدواری و تحسین باید داشته باشد.
آنچه اما از رفتارها و تحرکات عیان ونهان نمایندگان به گوش می رسد نگرانی از هدف گیری این وحدت و غایت آن را بر می انگیزد. فی الواقع نمایندگان استان با در پیش گرفتن رویه یک صدایی راه جدیدی برای رسیدن به خواسته های گروهی و منافع خود در پیش گرفته اند.
به نظر می رسد  این تاکتیک با استفاده از تجربه سالهای گذشته و ناکامی هایی بوده که در مسیر رسیدن به خواسته های نمایندگان روی داده است. به عبارت دیگر نمایندگان استان در مجلس به خوبی در یافته اند که برای رسیدن به خواسته های منطقه ای به ویژه در عزل و نصب ها از قدرت جمعی خود باید بهره برده تا با قدرت بیشتری در معادله قدرت ظاهر شوند.  
اميد است دلسوزان، فرهيختگان و عقلاي جامعه با تاسي از رفتار ومنش رسول مكرم اسلام(ص) با مدنظر قرار دادن احكام عاليه اسلام ملاك معرفي و انتخاب ساير مديران استان را تقوي، لياقت و شايستگي و در يك كلام تعهد و تخصص بدانند و لا غير. لرستان امروز بيش از هرزمان ديگر براي جبران عقب ماندگيهاي انباشته شده از گذشته هاي دور به وحدت قوه مجریه ، مقننه ، اقوام، طوايف و فرهيختگان نيازمند است و در سايه اتحاد و همدلي توام با دلسوزي مضاعف است كه شاهد شكوفايي استعدادهاي خدادادي خواهيم بود.
بايد دانست مديران ارشد استان هر چند قوي وتوانمند باشند در سايه اختلافات و فشارهاي سياسي وطايفه اي نخواهند توانست نسبت به انتخاب همكاران و تيم كاري مناسب در جهت پيشبرد اهداف و مقاصد عاليه براي رشد و توسعه همه جانبه استان اقدام نمايند..
از این رو شنیده می شود که در این تاکتیک ، برخی نمایندگان از گرایشات روشن سیاسی و حزبی خود نیز عبور کرده و رفتاری فراکسیونی را در قبال برخی تغییرات در پیش گرفته اند. طبیعی است که در چنین شرایطی عناصر صاحب حکم و امضا در استان بجای یک نماینده با جمعی از نمایندگان در برخی عزل و نصب ها روبرو خواهند بود که کار را سخت خواهد کرد.
این نوع وحدت برای ادامه رفتارهای خارج از عرف واختیارات نمایندگی، در واقع قدرت چانه زنی نمایندگان در مصاف با مدیران اجرایی افزایش داده است. این در حالی است که اصل وحدت اگر چه امری سفارش شده است اما روش و تاکتیکی برای رسیدن به یک هدف بالاتر است و نمی تواند بخودی خود هدف باشد.
نمایندگان اگر که به وحدت سفارش می شوند وحدتی است که در آن دستی جمعی برای پیگیری منافع استان در برهه های مختلف همچون رای اعتماد به وزرا یا استیفای حقوق گرفته نشده استان از مرکز نشینان هدف است نه توافق برای پیگیری مسیر به خطا رفته از گذشته.

تجارب گذشته نشان مي‌دهد كه يكي از مشکلات استان اتحاد نداشتن نمایندگان و كم تحركي مجمع نمايندگان بوده كه اجازه پیگیری موضوعات مرتبط با استان را به طور جدی به نمایندگان نداده است.
بدون تعارف بايد گفت اين مجمع در گذشته یکی از تشریفاتی‌ترین و در عين حال کم تحرکترین تشکيلات در استان بوده و تلاش‌ها و پيگيري‌هاي نمايندگان بيشتر جنبه فردي داشته تا حالت جمعي و به همان اندازه كه دفاتر شهرستاني و منطقه‌اي نمايندگان در جهت پيگيري حقوق مردم و پاسخگويي به آنها فعال بوده است، مجمع استاني در سطح ضعيف خود باقي مانده و در نهايت به برگزاري جلساتي اكتفا شده است.
بر اين اساس نمایندگان استان هر اندازه که در پیگیری‌ها و لابی‌های انفرادی، افراد موفقي بوده اند، اما در کار و تصمیم جمعی در قالب مجمع نمایندگان، کارنامه موفقي نداشته‌اند.
روند فعاليت نمايندگان فعلي استان نيز تاكنون به همين شكل بوده است، هر چند هنوز براي قضاوت خيلي زود است، اما حداقل ميتوان در قالب يك انتظار جدي و مهم و شايد نوعي نگراني مطرح کرد كه كار جمعي و منسجم در قالب مجمع استاني از ضرورتهاي استان در حال حاضر است و نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي رسالت مهم و بزرگي را از اين لحاظ بر عهده دارند تا جریانی جدید در پیگیری مُصرانه مطالبات مردم شكل گيرد
بدون ترديد پتانسیل مجمع نمایندگان استان یک پتانسیل قوي است که مي‌توان با تكيه بر آن ضمن رفع مشكلات ريز و درشت استان در بخشهاي مختلف، روند توسعه را شتاب بخشيد.
مجمع نمایندگان استان به صورت جمعی و در سایه همدلی و وحدت ،مسائل ومشکلات استان را پیگیری کنند و می توان به نتیجه بهتری از آن امیدوارباشیم .
باید همه پتانسیل های نمایندگان در مسیر توسعه استان قرار گیرد و خوشبختانه نمایندگان این دوره از مجلس لرستان ویژگی های خوبی برای توسعه استان دارند.
تعداد زیادی از نمایندگان منتخب لرستان مدیربوده و در مسیر توسعه استان مدیریت بسیار اثر بخش است . عملکرد نمایندگان این دور از مجلس شورای اسلامی در قیاس با نمایندگان گذشته امیدوارتر هستند و باید در تصویب قوانین مجلس تاثیر گذار باشند.
امروز استان ما برای توسعه نیازمند به وحدت و همدلی نمایندگان است.

یاداشت :محمود داودی نزاد

نوشتن دیدگاه

Back to Top