تبلیغات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر سنجی

پر بازدیدترین های هفته

دسترسی سریع

 

 

جدول لیگ برتر

جدول لیگ 1

یک دکترای حرکات اصلاحی و آسیب‌های ورزشی گفت: بر اثر انجام بیش از حد یک حرکت (over use) بر مفصل زانو آسیب‌هایی وارد می‌شود.

دکتر حمید بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار افلاک با اشاره به درد زانو در حین ورزش اظهار کرد: زانو به عنوان مهم‌ترین مفصل بدن در حین راه رفتن و ورزش وزن بدن را تحمل می‌کند و به تبع آسیب‌های فروانی را متحمل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زانو ساختار پیچیده‌ای دارد و متشکل از لیگامنت‌ها و کپسول‌های مفصلی است، اضافه کرد: این ساختار در بسیاری از مواقع دچار آسیب‌هایی شده که در دو دسته حاد و مزمن تقسیم‌بندی می‌شوند. آسیب‌های حاد به صورت ناگهانی و بر اثر ضربه به وجود می‌آیند در حالی که آسیب‌های مزمن شامل دردی می‌شوند که زمان آنها مشخص نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه مکانیزم ایجاد آسیب‌های زانو، تروما و فشارهای ناگهانی در ورزش‌های مختلف و حرکات تکراری است، تصریح کرد: بر اثر انجام بیش از حد یک حرکت  (over use)  بر مفصل زانو آسیب‌هایی وارد می‌شود. در رشته‌های ورزشی مانند فوتبال، بسکتبال، کشتی و والیبال شیوع آسیب به زانو بالاتر است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر آسیب‌هایی که به زانو وارد می‌شود به لیگامنت‌هاست.

این دکترای حرکات اصلاحی و آسیب‌های ورزشی یادآور شد: یکی از مشکلاتی که در ناحیه زانو در بین ورزشکاران رایج است، درد مبهم در قسمت جلو و زیر کشکک ران است که اصطلاحاً آن را سندروم درد کشککی-رانی می‌نامند و بیشتر در بین ورزشکارانی که به صورت  over use  تمرین می‌کنند به وجود می‌آید. در این حالت به دلیل به وجود آمدن عدم تعادل عضلانی، کشکک از مسیر اصلی خود خارج شده و درد مبهم در بین ورزشکاران به وجود می‌آید.

بابایی با برشمردن راه‌های پیشگیری از آسیب به زانو اظهار کرد: ورزشکاران باید در وهله اول از تجهیزات و کفش مناسب استفاده کنند. ورزش کردن روی سطوح مناسب، گرم کردن بدن قبل تمرین، اجرای حرکات روی اصول و تعیین سطح شدت تمرین متناسب با شرایط و آمادگی بدن ورزشکار از جمله راهکارهای پیشگیری از آسیب به زانو است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام ‎ نور تصریح کرد: وجود تناسب و هماهنگی در قدرت و عملکرد عضلات اطراف زانو بسیار مهم است چراکه در غیر این صورت کشکک از مسیر خود خارج شده و زانو مستعد آسیب می‌شود.

وی یادآور شد: ارزیابی ورزشکار از نظر ناهنجاری‌های بدنی قبل از شروع به ورزش بسیار بااهمیت است. برخی از افراد دارای زانوی ضربدری و پرانتزی هستند که باعث می‌شود در مفصل وضعیتی به وجود آید که شخص مستعد آسیب‌هایی از جنس آرتروز و ساییدگی شود.

بابایی خاطرنشان کرد: پرهیز از فشار زیاد در حین ورزش و تبعیت از اصل پیشرفت تدریجی نیز از عمده راهکارهای پیشگیری از ایجاد آسیب به زانو است. تمرینات ورزشی باید به صورت تدریجی سخت و سنگین‌تر شوند تا بدن آمادگی لازم را کسب کند.

 این دکترای حرکات اصلاحی و آسیب‌های ورزشی عنوان کرد: اگر درد در ناحیه زانو زیاد باشد ورزشکار می‌تواند از داروهای مسکن ضد التهاب وارد مانند ایبوپروفن استفاده کند. اگر آسیب‌هایی که با شدت پایین به زانو وارد می‌شوند با استراحت یک تا دو هفته بهبود می‌یابد.

بابایی اظهار کرد: بسیاری دیگر از آسیب‌ها باعث پارگی لیگامنت‌ها می‌شوند که در این صورت ورزشکار باید به پزشک مراجعه کند تا در صورت نیاز تحت عمل جراحی قرار گرفته و بعد از آن توسط تیم توانبخشی متشکل از پزشک، متخصص و فیزیوتراپ، تحت درمان قرار گیرد. در صورتی که آسیب‌هایی که به زانو وارد می ‎ شود، درمان نشوند ممکن است ورزشکار برای همیشه با مشکل مواجه شده و دیگر نتواند ورزش کند.

نوشتن دیدگاه

بازگشت به بالا