دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

استاندار لرستان گفت: برای ارتقاء شاخص‌های آموزش‌وپرورش باید کارگروهی تخصصی تشکیل شود تا مسائلی مانند کنکور را به صورت علمی و کارشناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گزارش افلاک، دکتر سید موسی خادمی در جلسه شورای آموزش‌ و پرورش افزود: تربیت نیروی دانشگاهی برای توسعه و پیشرفت جامعه مؤثر است اما مشکل امروز لرستان وجود نیروهای تحصیل کرده نیست بلکه تربیت نشدن نیروی مهارتی و فنی است.

وی خاطرنشان کرد: چون کنکور نمادی از موفقیت آموزش و پرورش است بیشتر مورد توجه دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و نخبگان قرار می‌گیرد.

خادمی تاکید کرد: چون وضعیت لرستان در مقایسه با سایر استان‌ها مشخص می‌شود لازم است مشکلات به دقت شناسایی و تحلیل شوند. باید تلاش کنیم مشکلات موجود در این حوزه را تا جایی که ممکن باشد رفع کنیم.

استاندار با بیان اینکه برخی از مشکلات ملی است و حل و فصل آن‌ها برعهده ما نیست و ما تنها توانایی ارائه پیشنهاد در زمینه رفع آن‌ها را داریم، یادآور شد: برخی مشکلات هم به  ساختار استان بر می‌گردد مانند ضعف مالی و مشکلات اقتصادی، عدم توسعه‌نیافتگی، کمبود ظرفیت‌های دانشگاهی، مشکل ظرفیت‌های بومی مراکز دانشگاهی و تراکم بیشتر دانش‌آموزان دختر به‌ویژه در مناطق روستایی و عشایری که نوعی سخت‌گیری در  انتخاب رشته وجود دارد.

وی تاکید کرد: آموزش‌وپرورشی که ترکیب جمعیت شهری آن بیشتر باشد نسبت به آموزش‌وپرورش عشایری و روستایی موفق است، چراکه ترکیب جمعیت عشایری و روستایی سبب ایجاد محدودیت‌هایی می‌شود.

خادمی با بیان اینکه باید برای رفع مشکلات برنامه‌ریزی شود، خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال می‌توان در یک برنامه بلندمدت در راستای ارتقاء نمرات نهایی دانش‌آموزان تلاش کرد  که این امر نیز در قبولی  کنکور مؤثر خواهد بود. برخی مشکلات ایجادشده هم به موارد داخلی آموزش‌وپرورش از جمله صلاحیت‌های علمی و مهارتی معلمان  باز می‌گردد.


استاندار ادامه داد: باید هدف‌گذاری درستی در آموزش‌وپرورش صورت گیرد و تلاش شود تا با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه رشد شاخص‌های مختلف در بازه‌های زمانی مختلف در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه استاندار لرستان با تشکیل کارگروه‌های مختلفی برای حل مشکل انشعاب مدارس نوساز و برنامه عملیاتی رشد آموزشی مدارس  موافقت کرد.

خدانظر دریکوند، مدیر کل آموزش و پرورش لرستان نیز در این جلسه با اشاره به عدم توازن امکانات و منابع آموزش و پرورش با اختیارات این دستگاه گفت: ارتقاء شاخص کنکور تنها با فرهنگ‌سازی، مشارکت خانواده و همکاری دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به مطرح شدن برخی موارد در خصوص نتایج کنکور سراسری افزود: بر خلاف آنکه برخی این نتایج را صرفاً به آموزش و پرورش نسبت می‌دهند اما باید گفت که شرایط و عواملی در این نتایج دخیل هستند که آموزش و پرورش در آنها نقشی ندارد.

دریکوند به کمبود اعتبارات، امکانات و تجهیزات مدارس، وضعیت اقتصادی مردم، عدم انگیزه کافی دانش‌آموز و .... اشاره کرد و ادامه داد: باید همه کمک کنند و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها هم به درستی استفاده شود تا شاهد ارتقای این شاخص در استان باشیم.

وی در ادامه تاکید کرد: در برخی از مناطق روستایی امکانات کمک آموزشی مناسب وجود ندارد و خانواده‌ها هم قادر به تامین وسایل و منابع کمک آموزشی نیستند و معلم ناچار است به کتاب‌های درسی اکتفا کند و عملا امکان برگزاری کلاس‌های آموزش تست‌زنی، تقویتی و فوق‌برنامه  وجود ندارد.

دریکوند  به مشکل کلاس‌های چند پایه در دوره ابتدایی و کلاس‌های مختلط در دوره اول متوسطه اشاره کرد و ادامه داد: در برخی مناطق روستایی، عشایری و کم برخوردار تعداد دانش‌آموزان به حدنصاب لازم برای تشکیل یک کلاس یا مدرسه مستقل نمی‌رسد و آموزش و پرورش برای محروم نشدن دانش‌آموزان از آموزش مجبور است با ادغام آنها کلاس را حفظ کند.

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد: در برخی از این مدارس که فضای کافی و تعداد نرمال دانش‌آموز برای ایجاد دو کلاس وجود داشت تفکیک کردیم و در این راستا نیز چندین نیروی جدید خرید خدمتی گرفتیم. هنوز در این رابطه مقداری مشکل داریم و این در حالی است که در نشست کمیسیون تحقیقات نیز قول داده شد که در یک بازه زمانی سه ساله رفع شود.

این مسئول در خصوص تغییر کاربری برخی فضاهای آموزشی در لرستان افزود: ۳۸ فضا در استان وجود دارد که برخی از آن‌ها به کمیسیون ماده پنج رفته‌اند و برخی نیز به این‌کمیسیون رفته‌اند ولی نتیجه لازم کسب نشده است.

دریکوند با اشاره به مشکلات مدارس غیردولتی با شهرداری، گفت: مقرر شده بود که جلسه‌ای با حضور نمایندگان و روسای مدارس مشارکتی و شهرداری برگزار شود تا این مشکل رفع شود، اما به دلایلی هنوز این جلسه برگزار نشده و امیدواریم این مشکل برطرف شود.

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top