دسترسی سریع

 

 

نظر سنجی

مجوز رسانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان درباره وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری(96-97) در لرستان اظهار کرد: براساس آمار ایستگاه ‎های باران‌سنجی شرکت آب منطقه‌ای میانگین بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان معادل 33 میلی‌متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ( 20 میلی ‎ متر) بوده 65 درصد افزایش و نسبت به میانگین آمار بلند مدت که برابر 93 میلی‌متر بوده منفی 65 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 رضا میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار افلاک درباره کاهش بارندگی ‎ ها در مقایسه با میانگین آمار بلند مدت اظهار کرد: کاهش 65 درصدی بارندگی ‎ ها در مقایسه با میانگین آمار بلند مدت و همچنین شروع دیر هنگام بارش‌ها در سال آبی جاری، علاوه بر تاثیر منفی بر تولید محصولات کشاورزی، بلکه اثرات زیانبخشی بر روی منابع آبی نیز خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: پیش‌بینی‌های هواشناسی در بخش‌های غربی کشور از جمله استان لرستان حاکی از کاهش بارندگی ‎ ها در مقایسه با متوسط بارندگی‌ها در دوره آماری است.

وی بیان کرد: کشاورزان استان باید هشدارهای هواشناسی و توصیه‌های کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای را جدی بگیرند و از کاشت محصولات آبدوست و افزایش سطح زیر کشت در سال زراعی جاری خودداری کنند تا هم به منابع آبی فشار وارد نکنند و هم خود متضرر نشوند.

میرزایی با بیان اینکه کاشت محصولات آبدوست مثل هندوانه، برنج ، ذرت، چغندر و سیب‌زمینی به علت نیاز آبی بالا،  سبب تخلیه ذخایر آبخوان ‎ ها و آسیب رساندن به سفره‌های زیر زمینی می‌شود، تصریح کرد: بیلان آب زیرزمینی برخی دشت‌های مرغوب استان ( کوهدشت و رومشکان) طی سال‌های گذشته بدلیل کاشت بی‌رویه محصولات آبدوست ذرت و چغندر منفی است به همین دلیل ، این دشت‌ها ممنوعه شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر صیانت از منابع آبی به عنوان سرمایه ملی خاطرنشان کرد: طی چندسال اخیر، افراد غیربومی از استان‌های همدان، اصفهان و قم به لرستان هجوم آورده و با اجاره اراضی کشاورزی و کاشت گونه‌های آبدوست و برداشت بی‌رویه، آب سفره‌های زیرزمینی را تخلیه و در برخی رودخانه‌ها نظیر کشکان و تیره بحران ایجاد کردند.

وی اضافه کرد: در راستای طرح ارتقاء توانمندسازی صیانت از منابع آبی لرستان که با همت دادگستری لرستان در دست اجراست، در سال زراعی جاری با افراد سودجوی غیربومی که قصد کاشت و توسعه محصولات آبدوست در لرستان را دارند بشدت برخورد خواهیم کرد.

میرزایی درباره برنامه‌های مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای جهت مقابله با کم آبی اظهار کرد: در حال حاضر همکاری خوبی بین سازمان جهاد کشاورزی وشرکت آب منطقه‌ای لرستان برای پیاده کردن طرح اصلاح الگوی کشت و همچنین اجرای شبکه‌های سه و چهار در اراضی تحت پوشش پایاب سدها و ایستگاه‌های پمپاژ با استفاده از سیستم ‎ های آبیاری تحت فشار به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری وجود دارد.
انتهای پیام

مدیر
Author: مدیر
خبرنگار :
محمود داوودی نژاد
عنوان :
مدیر مسئول پایگاه خبری افلاک ورزشی

نوشتن دیدگاه

Back to Top